Ick bin ein Berliner. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tamara Fabritzius - WaarBenJij.nu Ick bin ein Berliner. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tamara Fabritzius - WaarBenJij.nu

Ick bin ein Berliner.

Blijf op de hoogte en volg Tamara

06 September 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo allemaal!

De komende maanden wil ik jullie via dit blog op de hoogte houden van mijn tijd in Berlijn:

Op dinsdag 18 augustus arriveerde ik rond 16 uur in Berlijn. Toen ik in mijn kamer aankwam, kreeg ik meteen de vraag of ik mee wilde gaan eten met 2 vrienden van mijn huisgenoten, maar dat we dan wel over een uur moeten vertrekken. Nou prima! We moesten helemaal naar Zehlendorf, wat Berlijners 'am Arsch der Welt' noemen, omdat het 40 minuten reizen is. Voor mij natuurlijk heel normaal, dus ik had niks te klagen. Eenmaal aangekomen zijn we bij een Italiaan pizza gaan eten en daarna nog wijntjes gaan drinken bij hun thuis. Een erg gezellige eerste avond!

De rest van de week ben ik veel alleen op pad geweest, omdat Samantha (het meisje waarvan ik de kamer huur) nog iets voor de uni moest doen. Ik ben een keer gaan ontbijten bij de Hackescher Markt, waar ik lekker in het zonnetje zat. Helaas vonden de vele wespen mijn ontbijtje ook wel interessant.
Het was die hele week best wel warm, rond de 30 graden, dus ik ben ook een aantal keren gaan zwemmen. Op donderdag ben ik met Samantha naar het zwembad geweest en vrijdag ben ik naar de Plötzensee geweest. Een meer in Wedding (een wijk in Berlijn) dat maar op zo'n 15 minuten afstand van de stad ligt. Het is mooi omringd door bomen en je hebt niet het idee dat je in de stad zit. Om de paar minuten zie je een vliegtuig opstijgen of landen, omdat vliegveld Tegel ook heel dichtbij is. Op een avond zijn we met z'n drieeën, Samantha, Florian, mijn huisgenoot, en ik, boodschappen gaan doen voor het afscheidsfeestje van Samantha. We hebben voor 2 kratten bier welgeteld € 1,75 betaald. En nee, niet omdat het zo belachelijk goedkoop was, maar omdat de caissière zo stom was om 2 flesjes aan te slaan in plaats van 2 kratten. En dat terwijl ze 3 keer heeft gevraagd of we 2 kratten hebben. Heel slim!

Zaterdag hadden we dus het afscheidsfeestje van Samantha. Ik was wel benieuwd naar al hun vrienden. De meesten kwamen uit het dorp waar ze zijn opgegroeid en ik hoorde dus veel 'Berliner dialect'. Een aantal taalverschillen die me zijn opgevallen:
- Ick hab knast. Nee, dit heeft niks met een gevangenis of een straf te maken. Het betekent: ik heb honger. Ik heb me wel laten vertellen dat dit meer iets is van hun dorp, dan echt Berlijns.
- dreiviertelzwölf. Iedere keer weer als ik dit hoor, moet ik goed nadenken. Ieder normaal mens zou denken dat dit kwart voor 1 is (driekwartier na 12), maar nee, ze bedoelen dus kwart voor 12. Als je dit niet weet, zou je dus mooi een uur te laat komen.
- verder gebruiken ze hier veel de J in plaats van de G en de T in plaats van de S. Dus bijvoorbeeld: 'Ick jeh mal wat holen' in plaats van 'Ich geh mal was holen'.
Ik vraag me af of ik deze dingen ooit ga overnemen, maar wie weet!

In mijn 2e week kwam Jenneke op maandag aan. Dus 's avonds zijn we iets gaan drinken bij Deck5, een 'strandbar' op de 5e verdieping van het winkelcentrum Schönhauser Allee. Vanuit de bar heb je een uitzicht over Prenzlauerberg (mijn wijk) en de Fernsehturm. Vooral 's avonds leuk als ie verlicht is. Woensdag kwamen pap en mam aan en hebben we de rest van de week nog een aantal leuke dingen gedaan. Een beetje de stad verkend en vooral lekker gegeten en gedronken. Het internationale eten hier is echt hemels! Een keer Mexicaans gegeten en een keer Vietnamees, superlekker en helemaal niet duur. We zijn een ook nog een dag naar de Tierpark geweest, de grootste dierentuin van Europa. Zondagmorgen zijn ze toen weer naar huis vertrokken en ik had mijn laatste 2 dagen vrij. Die heb ik weer eens aan het meer doorgebracht, omdat het nog steeds warm was.

Dinsdag had ik mijn eerste stagedag bij Home24. De hele week is me erg goed bevallen! Ik moet nog erg wennen aan de hele dag naar een scherm kijken, maar dat komt wel. Ik ben de hele dag bezig met het vertalen van verschillende dingen. De collega's zijn erg leuk en er hangt een leuke sfeer. Vrijdag heb ik dan ook mijn eerste Feierabendbiertjes gehad. Een paar gebouwen naast het werk ligt een bakkerij die ook bier verkoopt en daar stonden we dan met zo'n 30 man van de afdeling (en andere afdelingen) op de stoep bier te drinken. Ja, dat mag hier gewoon.

Gisteren ben ik de eerste keer op stap geweest. Eerst een cocktail gaan drinken en toen een 'club' naar binnen. Het bleek dat de gemiddelde leeftijd iets hoger lag dan verwacht. Bijna allemaal 30+. Ik ben wel tot 1 conclusie gekomen: Duitsers hebben geen schaamtegevoel. Als je ziet hoe sommige mensen dansen.. Hilarisch!

Nou, dit waren mijn eerste indrukken van de afgelopen 3 weken. Ik zal proberen hier regelmatig het een en ander op te zetten, zodat jullie me niet zo erg moeten missen en allemaal heel erg jaloers worden :D
Grapje natuurlijk.

Tschüssie!

x Tamara

  • 06 September 2015 - 15:04

    Hannah:

    Hallo berlinerbol, oeps Tamara.
    Leuk om te lezen, zal je volgen.
    Groetjes Han en Huub.

  • 06 September 2015 - 15:04

    Hannah:

    Hallo berlinerbol, oeps Tamara.
    Leuk om te lezen, zal je volgen.
    Groetjes Han en Huub.

  • 06 September 2015 - 15:04

    Hannah:

    Hallo berlinerbol, oeps Tamara.
    Leuk om te lezen, zal je volgen.
    Groetjes Han en Huub.

  • 06 September 2015 - 15:04

    Hannah:

    Hallo berlinerbol, oeps Tamara.
    Leuk om te lezen, zal je volgen.
    Groetjes Han en Huub.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Via dit blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn tijd in Berlijn! Enjoy.

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 1871

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: